Nog in het begin van onze eeuw was degene die het laatst uit bed kwam, als laatste op de markt of
op het werk verscheen, de luilak, luiemotte of klisseboer. De luilak moest een rondje geven en op zijn
deur werd met grote letters ‘luilak’ geschreven. Zelfs de koe die het laatst in de wei kwam,
was de luilak.
Het moet een fraai gehoor en ook een mooi gezicht zijn geweest als op
zomerzondagavonden het muziekkorps van de schutterij musiceerde in de muziektent boven het water.
Onder de hoge bomen in de tuin van de Grote Sociëteit zat de Hoornse elite aan ijzeren tafeltjes
te genieten (WFM).
Het dier werd met groen en bloemen omhangen en in triomf door de straten geleid. Bij
het verjagen van de winter behoorde ook het stoken van vreugdevuren en niet te vergeten de grote
voorjaarsschoonmaak. Al omstreeks 1600 werd het luilakvieren als een heidens bijgeloof verboden, maar
zonder succes.
Kaarten per gros
Dat een spelletje kaarten aanleiding kan zijn tot moord en doodslag, blijkt uit het voorval waarbij de
Hoornse, 17de-eeuwse schilder Jan Linsen de dood vond. Met een vriend bracht hij in een herberg aan de
Drieboomlaan de avond kaartend door. Plotseling ontstond er een onenigheid waarbij Linsen door zijn
spelgenoot werd neergestoken. Hij leefde nog lang genoeg om zijn vriend te kunnen vergeven en stierf
na enkele dagen aan zijn verwondingen.
Herhaaldelijk werd het kaarten in herbergen verboden, of de waard kreeg de opdracht valsspelers en
grofspelers te weren. Maar het kaartspel bleef. De Hoornse Grote Sociëteit bestelde zelfs spellen
kaarten per gros, omdat de heren iedere avond graag over een nieuw spel beschikten.
Sommige feesten hebben in de loop van de tijd een regionaal accent en een eigen karakter gekregen.
Piet Schermer, rond de eeuwwisseling een bekende straatviolist in Hoorn
(Coll. W.F.H. Robat).
Voor West-Friesland is dat stellig met Sint Maarten het geval. De heilige Maarten of Martinus stond
bekend om zijn grote zorg voor de armen. Een legende vertelt over zijn ontmoeting met een bedelaar,
waarbij Sint Maarten een stuk van zijn mantel afsneed, zodat de arme zich kon bedekken. In West-Friesland
zijn onder meer in Bovenkarspel, Schellinkhout, Westwoud en Nieuwe Niedorp kerken gewijd aan deze
volksheilige. Vanouds werd diens heiligendag op 11 november gevierd met vreugdevuren, groenversieringen
en het zingend door de straten trekken, bedelend om lekkernijen.
Nog altijd gaan kleuters op 11 november direct na de avondmaaltijd met lampions langs de deuren. Ze
bellen aan en zingen één van de bekende Sint Maartensliedjes. Weinig gebeurtenissen in
het Hoornse stadsleven zijn zo charmant als het opgetogen gezang van de kleintjes en de lichtjes die
in de vroege avond door de stille straten dansen.
Dit schilderij van de Hoornse schilder Jacobus Waben uit 1622 kan een zedepreek tegen werelds
vermaak genoemd worden. De wulpse vrouw met op haar hoofd een wereld bolletje – Vrouw Wereld
genaamd – draagt een gewaad dat onderaan nog onthullender is dan van boven. 1n de zoom staat
namelijk de tekst geweven ‘Omnia Vanitas – T' is al Ydelheid’. Van achter de
muzikanten verschijnt de dood, gewapend met een speer
(WFM).