Crash boven Hoorn, 7 july 1944
LaRue F. Cribbs
LaRue F. Cribbs ontmoette zijn negen bemanningsleden in januari 1944 in Avon Park, Florida USA.
Na een training aldaar vlogen Cribbs en bemanning via Gander (Canada) naar Europa. Daar bereikten
ze na een aanvullende training van twee weken
in Engeland op 8 juni 1944 Station #153 en werden ingedeeld bij de 390th Bomb Group (H) en het
570th Squadron. Cribbs was als 26 jarige de oudste, de anderen waren tussen 18 en 23 jaar oud.
Cribbs en zijn bemanning
vlogen op 18 juni hun eerste missie met als bestemming Brunsbuttel in Duitsland. Binnen
een week hadden ze al vier missies gevlogen. Toen volgde op 7 juli de noodlottige missie
met als bestemming een olieraffinaderij bij Merseburg, Duitsland. Kort na 08:00 uur, net
nadat ze de Nederlandse kust hadden gepasseerd, botste A/C 42109070 (Cribbs) en A/C 4297983
(Gregor) tegen elkaar (A/C staat voor Aircraft). De aangegeven vlieghoogte voor die dag
was 26.000 ft.
Officieel rapport botsing
Om 08:03 uur werd A/C 070 (Gregor) geramd door A/C 983 (Cribbs) ten
gevolge van een terugval van A/C 070 toen het uit de "prop wash"
(propeller turbulentie) probeerde te komen. A/C 983 verloor propellers en motor no. 2;
er ontstond brand in de linkervleugel. Het vuur sloeg over op A/C 070 dat vast zat
aan A/C 983. De toestellen kwamen op 10.000 ft . los van elkaar en stortten vervolgens
in delen neer. Ze explodeerden voordat ze de grond raakten.
Westersingel 6, drukte bij de restanten van het staartstuk van vliegtuig 070.
(Foto: P. Rijswijk, collectie Westfries Archief)
Getuigeverklaringen andere bemanningen
Drie 'post mission' bemannings onderzoeksrapporten bevatten
beschrijvingen van de botsing tussen A/C 070 en A/C 983:
A:
A/C 673 - "08:04 uur, 070 was blijkbaar in de greep van propeller turbulentie
waardoor het 25 tot 30 ft. omhoog werd gestuwd en vertraagd - 983 ging er onderdoor
maar 070, toen het zich herstelde, leek opnieuw een stoot slipstroom op te vangen -
de neus richtte zich naar beneden en het toestel boorde zich in de rechter-vleugel
van 983 - de beide rompen parallel aan elkaar. De rechtervleugel van 983 vatte vlam
en propeller no. 2 van 070 boorde zich in de romp van 983. Beide toestellen vielen
vastgeklonken aan elkaar naar beneden - maar kwamen later los. 983 had perfect in
formatie gevlogen tot op het moment van de botsing"
.
B:
A/C 974 - "08:04 uur, 1900 ft. 070 nam gas terug en begon te dalen om uit de
slipstroom te geraken. 983 nam geen gas terug en ramde 070. Bij 983 werden de
propellers en motor no. 2 er door 070 afgerukt - linkervleugel van 983 vloog in brand.
De twee vast aan elkaar geklonken toestellen stortten brandend naar beneden. Op
zo'n 10.000 ft. kwamen ze los - beide explodeerden voordat ze de grond raakten".
C:
A/C 097 - "08:04 uur. Boven Hoorn, Holland. 20.000 ft. Groep in greep van
slipstroom - A/C 070 viel uit formatie - naar achter en naar rechts. Hij probeerde
terug te komen in de formatie en al stijgende ramde hij A/C 983. Beide toestellen
vlogen meteen in brand, terwijl ze aan elkaar vastzaten vielen ze naar beneden -
heb hun daling gevolgd tot ze de grond raakten en explodeerden".
![Staartstuk B-17](fotos/westersingel(wfa).jpg)
Westersingel, Duitse soldaten bewaken de wrakstukken van het daar neergekomen staartstuk. (Foto: Westfries Archief)
Recente beschrijvingen
Twee recente beschrijvingen van de botsing voegen we graag toe, ze volgen hieronder.
Rapportage R.E. Drain (1994)
Richard E. Drain vloog op dat moment in A/C 974 (zie B.) en in zijn brief
van 15 oktober1994 geeft hij deze beschrijving: "ons toestel vloog rechts
van dat van Cribbs, op slechts zo'n 30 ft. van zijn vleugel. Het Gregor toestel
070 raakte in een zgn. "propwash" toen we over de vijandelijke kustlijn
van Nederland vlogen - in het Zuiderzeegebied. De beste manier om uit deze slipstroom
te komen is om met de neus naar beneden er al dalend uit te komen. Dit deed Gregor ook,
maar hij gaf de drie achter hem vliegende toestellen geen waarschuwing - hij leek
een daling in te zetten toen Cribbs zijn toestel middenin en de geschutkoepel ramde.
De toestellen kwamen aan elkaar vast te zitten nadat eerst propellers waren weggeschoten,
reddingsvlotten los waren geraakt en motoronderdelen eraf waren gevlogen. De toestellen
doken, nog steeds aan elkaar vastzittend, naar beneden. Beide explodeerden op zo'n 10.000 ft.
Rapportage R.E. Outman (1994)
Robert E. Outman was de navigator in het Cribbs toestel 983. Hij
beschrijft de crash in zijn brief van 31 oktober 1944 als volgt: "Toen we even
na 08:00 uur over de Nederlandse kust vlogen ondervonden we enige turbulentie (slipstroom
van de voor ons uit vliegende toestellen). Klaarblijkelijk veroorzaakte dit het
terugvallen van A/C 070 , waardoor wij er onderdoor gleden en net iets voor hen uit
kwamen. Er werd gas teruggenomen. Ik was gaan staan met mijn hoofd in de koepel zodat
ik zicht had op de cockpit - dus zag ik echt de botsing die zowat meteen hierop volgde.
De twee linker- motoren van A/C 070 boorden zich in onze A/C 983 op de plek waar de
copiloot en de boordwerktuigkundige zaten. Er brak onmiddellijk brand uit. Beide
toestellen kwamen in een duikvlucht terecht.
Ik stond tegen mijn desk gedrukt. Ik ontkoppelde mijn flak-jacket, (beschermende
kleding), de zuurstof- en intercomverbinding, maar kon me niet bewegen, zodat ik
mijn parachutepakket niet kon pakken. Er volgde een explosie en het volgende moment
zweefde ik ruggelings door de lucht, langs onze twee linkermotoren en het vleugelgedeelte;
mijn parachutepakket zweefde zo'n 60 cm boven me- ik kreeg het te pakken, klikte het vast
aan mijn uitrusting en trok aan het trekkoord. In de haast en in mijn zenuwen had ik het
maar aan één kant vast geklikt, zodat ik al tollend naar beneden kwam.
Stukken brandend vliegtuig suisden langs me heen en hun vlammen kwamen erg dicht bij
mijn parachute, echter zonder deze in brand te zetten.
Ondanks zijn verbrande gezicht en in shock is Outman veilig in een weiland terecht
gekomen, waar hij snel door Duitsers gevangen werd genomen.
![Wrakstukken achter Westersingel 6](fotos/Hoorn-juli-44-crash_007.jpg)
Westersingel gezien vanaf de Weel. (foto: P. Rijswijk, collectie Westfries Archief)
Duitse soldaten bij het staartstuk achter Westersingel 6.
(Foto: P. Rijswijk, collectie Westfries Archief)