A/C 42-97983 (3 Vluchten) |
A/C 42-107070 (28 Vluchten) |
|
Piloot | Cribbs, LaRue F. | Gregor, Lawrence J. |
Co-Piloot | Blickensderfer, John C. | Wlcker, James R. |
Navigator | Robert E. Outman | Raab, Harold F. |
Bombardier | Glaser, Lester P. | Martin, William J. |
Engineer/Top Turret - Bovenschutter | Gifford, Eugene A. | Scholl, Harlan B. |
Radio operator | Coffey, Arthur J. | Wolfe, Marion D. |
Onderschutter (Ball Turret) | Stanford, Merwyn F. | Di Trapani, John E. |
Zijschutter (Waist Gunner) | Grove, Joseph E. | Croft, Clayton M. |
Zijschutter (Waist Gunner) | Brown, Arthur F. | Matlock, Clyde O. |
Staartschutter (Tail Gunner) | Brown, Clarence | Sherman, Harry F. |
Cribbs Bemanning:
Staand v.l.n.r.:
Larry Cribbs*, Pilot; Jack Blickensderfer*, Co-Pilot; Bob Outman, Navigator; Lester Glaser*, Bombardier.
Knielend v.l.n.r.: Joe Grove, Waist; Arthur Brown, Waist; Clarence Brown, Tail Gunner; Bud Sanford*, Ball Turret; Art Coffey, Radio; Gene Gifford*, Engineer/Top Turret.
* killed in action
Gregor Bemanning:
Staand v.l.n.r.: William F. Riordan, Tail Gunner; Clyde O. Matlock,
Waist Gunner; Marion D. Wolfe*, Radio Operator; Thomas H. Lewis, Ball Turret.
Knielend v.l.n.r.: Dallas R. Kremer, Co-Pilot; William J. Martin*,
Bombardier; Lawrence J. Gregor*, Pilot; Harold F. Raab*, Navigator; Harlan B. Scholl*,
Engineer/Top Turret.
Dit is een eerdere foto van de Gregor bemanning. Kremer, Lewis en Riordan maakten
geen deel uit van de Gregor bemanning op 7 juli 1944.
* killed in action
Deze foto van de Gregor bemanning heeft Sgt. Matlock aan een Nederlands meisje gegeven vlak
voordat hij als krijgsgevangene werd afgevoerd.
Gregor Bemanning: (4 juli 1944)
Staand v.l.n.r.: John E. DiTrapani*, Ball Turret Gunner; Clyde O. Matlock,
Right Waist Gunner: Lawrence Gregor*, Pilot; Thomas Fenton, Operations Officer; William J. Martin*,
Bombardier; Harold F. Raab*, Navigator.
Knielend v.l.n.r.: Marion D. Wolfe*, Radio Operator; Clayton M. Croft*,
Left Waist Gunner; Harlan B. Scholl*,
Engineer/Top Turret Gunner; James R. Wicker, Co-Pilot.
* killed in action
De foto hierboven is 2-3 dagen voor de vlucht van 7 juli 1944 gemaakt. Major Fenton op deze
foto als de Operations Officer vloog niet mee tijdens de crash. Sgt. Harry Sherman (Tail Gunner)
vloog wel met hen mee op de 7e juli en werd KIA. Daarvoor had hij nog nooit gevlogen met deze bemanning.
Foto per mail 22-8-2011: Jill Wicker Gooding uit Raleigh, NC USA (dochter James R. Wicker, co-piloot)
Deze tekening geeft een goede indruk van het aantal bemanningsleden aan boord (tien) en hun posities.
Het gevoel van angst dat de mannen op missie overspoelde is moeilijk te omschrijven, maar kinderjaren waren snel vergeten wanneer de realiteit van de oorlog zich aandiende. Beschrijvingen geven niet de angst weer die de mannen overviel als hun vliegtuig acht kilometer boven de aarde plotseling werd aangevallen. Of hoe verschrikkelijk het is om te moeten zien hoe het vliegtuig van een maat langzaam wegvalt richting de vijandelijke grond beneden. Of de fysieke kracht die het kost om zuurstof in te ademen in een niet op druk gehouden vliegtuig op een hoogte waar de temperatuur is gezakt naar -60 graden. Deze mannen waren niet supermenselijk. De meesten waren nog tieners of netaan twintigers. Veel werden al als vemist opgegeven na slechts een paar missies, terwijl anderen slechts overleefden om op hun laatse missie alsnog te worden gedood.
In een B-17 "vliegend fort" bommenwerper. De radio operator en de boordwerktuigkundige/top-schutter.
De mannen dragen dikke schapenvacht gevulde kleding, vliegbrillen (goggles) en zuurstofmaskers.
foto: Margaret Bourke-White, Sept. 1942, uit de LIFE Archieven.