C 0 N F I D E N T I A L
INTERROGATION FORM
EVADERS OR ESCAPERS FROM ENEMY CONTROLLED OR NEUTRAL COUNTRIES
Sgt. Arthur F. Brown, LWG
Date MIA 7 July 1944 Target Merseburg A/C No. 893 Pilot Lt. Cribbs
Date arrived back in U.K. 18-1-45 Place landed or bailed out 1 mi NN of
Hoorn
Reported to 63 Brook Street, London? Yes Squadron 570th
Narrative, fncluding following information and any other pertinent data: (a) Bail out or crash landing? (b) Delayed jump? (c) Cl Shoes? (d) Procedure inmediately after landing, (e) Contacting helpers, (f) If interned in neutral country, brief summary of conditlons, treatment, method of getting back to U.K., (g) If escaped from Germans, complete account of methods, help obtained, routes used, etc., (h) Any other pertinent information.
A/C 893 collided with A/C 070 at 5238N-045SE. Sgt. Brovn bailed out, delaying jump from 18,000' to 2,000'. He lost his G.1. Shoes in descent. Immediately after landing 1 mile northwest of Hoorn he hid chute and harness and left immediate area of landing, heading toward the east, since he wanted to get out of defense zone. After traveling 3/4 mile, he hid in an orchard. After several hours, he continued eastward coming to the Zuider Zee. He used bis escape map which was poor for it did not have the names of towns in that area. From the Zuider Zee, he headed south, sleeping in a hay stack the second day where he was discovered by children. They took him to a house where he was fed and when he contacted the underground. The underground informed him that in a week he would be flovn to England. After several months', he contacted the head of the underground at Alkmaar and through him, he was given the task of training dutch maquis in the use of various firearms which were dropped by the British. He did this for about 6 weeks. He also was engaged in moving guns and ammunition by truck north trom Amsterdam to Alkmaar. On one occasion the group was fired on by Germans and in the skirmish that ensued, one of his group and about 10 Germans were killed. After this, the Canadians reached the Rhine River, Sgt. Brown along with several others was instructed to attempt to cross lines. This they did after considerable difficulty.
"Om ongeveer 08.04 uur voelde ik plotseling een hevige schok veroorzaakt door een
explosie die ons vliegtuig compleet uit elkaar deed spatten.
Op dat moment was ik op mijn mitrailleur-positie. De staart van ons vliegtuig, met mij er
in, was van de rest van het vliegtuig gescheiden en draaide rond.
Ondanks dat ik door de opening in de open hemel keek kon ik mij mijzelf er niet naar toe
bewegen. Ik werd tegen het resterende deel van de romp gedrukt. Met alle kracht die ik
had drukte ik mijzelf omhoog richting de opening en plotseling trok de zuigkracht van
de lucht me uit de staart. Ik zag andere bemanningsleden met brandende parachutes en
verschillende delen van beide vliegtuigen vlak langs mij heen gaan. Het was een
verschrikkelijk gezicht, iets wat me altijd bij zal blijven."
Brown landde veilig en ontsnapte aan gevangenneming.
Het Duitse Rode Kruis stuurde 13 overlijdens aktes, inclusief dat voor Arthur F. Brown,
naar het Internationale Rode Kruis in Engeland.
Echter, het lichaam van deze zogenaamde Arthur Brown was niet van Arthur Brown maar van
een Engels piloot wiens Mosquito jachtvliegtuig was gecrasht nabij Hoorn op 6 juli 1944.
Zijn aangespoelde lichaam werd door de Duitsers gevonden op 9 juli 1944.
De Nederlandse autoriteiten wisten wel dat het lichaam van de Britse RAF vlieger
Arthur Whitten Brown was en niet dat van de ontsnapte USAF Arthur F. Brown, maar ze lieten
de Duitsers in de waan. (Hadden de Nederlanders soms de uniformen en identificatieplaatjes
verwisseld? Het Duitse KU Downing Report bevatte geen serienummer van de door hun begraven Arthur F. Brown).
Naar aanleiding van de Duitse bekendmaking heeft het U.S. Leger de familie van Arthur
F. Brown officieel bericht dat hij was "gesneuveld tijdens gevechtsactie". De familie
heeft daarna een grafsteen laten plaatsen in Wapakoneta, Ohio, in afwachting van zijn
eventuele begrafenis na de oorlog. Zes maanden later werd hun verdriet omgezet in vreugde
toen ze het bericht ontvingen dat hun zoon op 19 januari 1945: "wedergekeerd is in
de dienst en op 7 juli dus niet is gesneuveld, herhaal: niet is gesneuveld, zoals eerder
vermeld door de Duitse overheid en het Internationale Rode Kruis".
Arthur F. Brown had in de tussentijd veel meegemaakt. Ongeveer tien dagen en nachten lang had hij zich verborgen gehouden, gelopen, en wat eetbaars van de akkers bij elkaar gescharreld. Hij trof het dat hij toen in handen viel van verzetslieden die hem van eten, schone burgerkleding en een vals paspoort hebben voorzien. Vanwege de taalproblemen moest hij voortaan in het openbaar doen alsof hij doofstom was. Brown beleefde veel hachelijke avonturen tijdens zijn omzwervingen. Hij heeft leden van het Verzet geïnstrueerd in het gebruik van wapens en explosieven gedropt door de RAF.
Ook was hij betrokken bij de 'Slag bij Rustenburg' in de nacht van tien op elf oktober 1944. Door verraad waren de Duitsers op de hoogte van een dropping in de Wogmeer. In het vuurgevecht dat ontstond sneuvelden een aantal verzetsmensen; Brown wist echter te ontkomen. Eind december begon Brown, verkleed als politieagent, zijn slotreis om vier weken later over te steken naar geallieerd gebied om uiteindelijk terug te keren naar Framlingham, Engeland.
Arthur Brown en zijn vrouw kwamen in mei 1967 naar Nederland voor een vreugdevolle hereniging met zijn Nederlandse vrienden. Arthur Brown is op 26 december 1982 overleden.