Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Statenlogement Hoorn

Het deel van het bouwcomplex van de zuidelijk vleugel, dat aan de binnentuin grenst, kent een ingewikkelder en nog minder duidelijke bouwgeschiedenis. Mogelijk bestaat de voorgeschiedenis uit de bouw van in 1755 van “de Kamer van Alkmaar”, “de Benedenzaal” en “de Kleine eetzaal”.

Het schouwschilderstuk van Adriaen Klick in de zuidelijke vleugel...
Aanzicht vanuit de binnentuin op de westelijke gevel van de zuidelijke vleugel. Waarschijnlijk oorspronkelijk de bouw van de “Kamer van Alkmaar”, de “Benedenzaal” en de “Kleine Zaal” van 1755. Na 1797 o.a. als woning voor de stadhuisbode”.

Nadien zijn deze vertrekken verscheidene malen weer aangepast tot verschillende dienstruimten. Vooral na 1797 toen het gehele complex de functie kreeg van stadhuis tot 1977.

Schouw met boerzemspiegel in vergulde Lodewijk-XV omlijsting in...
Schouw met boerzemspiegel in vergulde Lodewijk-XV omlijsting in
tussenvertrek meest zuidelijke bebouwing.

De aan de binnentuin grenzende woonkamer van de voormalige woning voor de bode gedurende de stadhuisfunctie, is in 1997 historiserend heringericht. Sindsdien wordt dit vertrek aangeduid met de naam “J.C. Kerkmeijerkamer” ter herinnering aan één der oprichters van de Vereniging Oud Hoorn.

De Kerkmeijerkamer gezien in de richting van de smuiger.
De Kerkmeijerkamer gezien in de richting van de smuiger.

De kamer herbergt sindsdien ook de smuiger (Westfries schouwtype), die afkomstig is van een gesloopte boerderij te Schellinkhout.

Eén der tegeltableaus op de smuiger.
Eén der tegeltableaus op de smuiger.

De achttiende eeuwse kroonluchter is afkomstig van de gotische St. Martinuskerk kerk van Zwaag.
Aan de blinde langswand hangt ook sinds dat jaar een ingelijste schildering voorzien van een fotocollagetechniek “Gezicht op Hoorn” van 5.50x1.70m van de hand van de eigentijdse kunstenaar Harold Vlugt. Het werk toont in elkaar overlopend diverse gebeurtenissen uit Hoorns geschiedenis.

De schildering “Gezicht op Hoorn”.
De schildering “Gezicht op Hoorn”.

De houten vloer is wit gemarmerd met daarin volgens de Italiaanse sacredaanverftechtniek de illusie opgewekt van een een groot tapijt, bestaande uit de afdrukken, “stempelend” aangebracht door de platte handpalm of zoals hier met de blote voetzool, gedompeld in verf.

De volgens de sacredaanschildertechniek bewerkte vloer.
De volgens de sacredaanschildertechniek bewerkte vloer.

H. Overbeek.