Na 30 jaar aan het Grote Oost begon ook hier de ruimtenood weer mee te spelen. En dat niet alleen, ook leveranciers van papier en andere materialen konden het bedrijf vaak moeizaam bereiken. Laden en lossen aan het Grote Oost werd een steeds groter probleem. En ook het parkeren van cliënten gaf steeds meer moeilijkheden.
Bart Klaassen controleert de eerste afdruk van het kwartaalblad
van de Vereniging Oud Hoorn.
Bedrijfsleider/drukker Cas Boukens toont hier een vel voor het te
drukken Oud Hoorn-kwartaalblad.
Ondanks dat nieuwe technieken bij Drukkerij Klaassen hun intrede
hebben gedaan is men het lood niet vergeten. Hier neemt Bart Klaassen
de zethaak ter hand om iets met losse letters te gaan zetten.
Er werd een vrij nieuw leegstaand bedrijfspand gevonden op het bedrijventerrein Westfrisia dat na enige verbouwing zeer geschikt werd gemaakt om als drukkerij te gaan fungeren. Nu is het verhuizen van een drukkerij niet zomaar iets. Er moest dan b.v. ook een gigantische telekraan aan te pas komen om de drukpersen uit het pand te hijsen. En dat moest met de nodige omzichtigheid want drukpersen zijn precisie-instrumenten. Dit was tevens de laatste keer dat Drukkerij Klaassen er oorzaak van was dat het verkeer op het Grote Oost werd geblokkeerd.
Inmiddels heeft ook Joop Klaassen zich goeddeels teruggetrokken
uit het bedrijf en is het zoon Bart die het roer heeft overgenomen.
En ook Bart is als echte "drukkerstelg" opgegroeid in
de drukkerij.
Als kind stond voor hem al vast wat zijn toekomst zou worden. Om
zich in het vak te bekwamen heeft Bart eerst bij een drietal andere
drukkerijen gewerkt. Naast Bart Klaassen vindt men in de drukkerij
ook bedrijfsleider Cas Boukens achter de drukpersen en Jarno Buisman
neemt de DTP-afdeling (Desk Top Publishing) voor zijn rekening.En
ondanks alle moderne druktechnieken koestert men bij Drukkerij Klaassen
nog altijd "het lood". Want hier ligt de oorsprong van
de boekdrukkunst, een vak om trots op te zijn en daar is men zich
bij Klaassen wel van bewust. "Zo'n paar keer per jaar wordt
er nog wel eens echt ouderwets gewerkt als er b.v. een uitnodiging
op geschept papier moet worden gedrukt en de klant er de "moet"
in wil voelen. De kenners weten wat dit woord betekent", besluit
Joop Klaassen.
Voor de niet-kenners onder de lezers: "moet" ontstaat bij het drukken als men gebruik maakt van losse loden letters en cliché's als een verhoogd beeld. Deze indruk is voelbaar aan de achterkant van het bedrukte vel. Dit in tegenstelling tot offset-druk dat in het geheel geen voelbare sporen achter laat op het papier.
Bronnen
Frans Zack
Illustraties
Archief drukkerij Klaassen en Frans Zack.