Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Geen referendum Poort van Hoorn   (11-12-2012)

poortvanhoornMet 16 voorstemmers en 18 tegenstemmers is dinsdagavond 11-12-12 het verzoek voor een referendum rond de tunnelplannen Poort van Hoorn door de gemeenteraad afgewezen. In een week tijd waren 700 handtekeningen verzameld van mensen die een volkspeiling wilden rond het veelbesproken project. Eerder publiceerden we onderstaand bericht.

Op diverse Hoornse sites zoals hoorngids.nl wordt melding gemaakt van een Burgerinitiatief om een referendum mbt de Poort van Hoorn te organiseren. Hieronder treft u het persbericht van de initiatiefnemers aan. Voor het standpunt van Oud Hoorn mbt de Poort van Hoorn verwijzen we u onder dit bericht naar diverse pagina’s op onze site.

--------------------

Waarom een referendum? Het plan ‘De Poort van Hoorn’ omvat vele goede ideeën om de bereikbaarheidsproblemen van Hoorn aan te pakken. Want het moet beter en het kan beter! Alleen de tunnel lijkt ons een brug te ver. Er zijn alternatieven die met veel minder geld Hoorn economisch veel meer gaan brengen. Wij zijn tegen de tunnel omdat we voor Hoorn zijn. En wij openen graag de discussie: hoe denkt de rest van Hoorn er eigenlijk over?

De tunnel onder het spoor, de zogeheten Carbasiusweg, gaat miljoenen kosten. Wij, een groep betrokken Hoornse burgers, willen hierover een referendum. Wil de Hoornse samenleving deze veel te grote investering nu doen? Wij denken dat het de verkeersproblemen niet oplost, Hoorn voor decennia onder grote financiële druk zet en zorgt voor nog meer verkeer in de binnenstad. Er zijn echter goede en veel minder dure alternatieven. Nu kunnen we nog pas op de plaats maken, na 11 december is het te laat! Op die datum beslist onze Gemeenteraad namelijk over de financiën van dit plan.

Wij, een groep Hoornse burgers met hart voor de stad, denken dat de tunnel een te zware investering is. Officieel kost de Poort van Hoorn 31 miljoen, andere berekeningen spreken al over 95 miljoen. Wat het ook wordt: niet het Rijk maar de Hoornse burger gaat betalen. De tijden zijn veranderd, toen het plan bedacht werd, waren er andere geldstromen. Bovendien lost de tunnel de verkeersproblemen niet op, het knooppunt wordt slechts enkele meters verlegd richting de binnenstad. En er is niet voldoende parkeergelegenheid voor meer auto’s.

Hoorn is een fantastische winkelstad. Maar ook hierin zijn de tijden veranderd. Je gaat er niet heen om voor de deur van een grote winkel je auto vol te laden: dat doe je aan de rand van de stad op runshopping- en andere grote winkelcentra. Naar onze prachtstad kom je voor funshopping, recreatie en horeca. Die auto kan ook heel goed op een parkeergarage op het Transferium staan. Hemelsbreed een paar honderd meter verschil met parkeren op de Veemarkt of het Pelmolenpad. En een busje kan elke tien minuten pendelen voor hen die minder goed ter been zijn.

Om een referendum te houden hebben we in de eerste fase 400 handtekeningen op papier nodig, dus niet online. Voor 10 december. Voor de tweede fase zijn dat er 1600. Help ons mee. Print het formulier, zet je eigen handtekening en verzamel er zoveel je kunt. Lever het in op het adres op het formulier. Of teken op werkdagen van 9 tot 5 in de hal van de Statenpoort, schuin tegenover HEMA. Dan leveren wij op 11 december de handtekeningen in bij de Raadsvergadering. Daar wordt op dat moment beslist over de tunnel en dan is er geen weg terug.

Dit is onze laatste kans. Misschien luistert de politiek naar ons verzoek om eerst een referendum te houden over deze veel te grote investering die wat ons betreft niet meer past bij deze tijd, niet op te brengen is en niet de beste manier is om Hoorn de boost te geven die onze mooie stad nodig heeft.

Marian Vleerlaag e.a.

--------------------------------------

* De Vereniging Oud Hoorn heeft deelgenomen in de klankbordgroep van de Poort van Hoorn en via deze website diverse malen haar standpunt en bijdrage aan de discussie geleverd (4 december 2011).

* Een reactie op de Structuurvisie is van 24-11-2012.

 

Nieuwsarchief