Staatssecretaris Halbe Zijlstra van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft vandaag een werkbezoek gebracht aan het Westfries Museum in Hoorn. Ook gedeputeerde mevrouw Elvira Sweet (Cultuur) van de provincie Noord-Holland was hierbij aanwezig.
De staatssecretaris toonde grote belangstelling voor de succesvolle wijze waarop het museum invulling weet te geven aan het begrip cultureel ondernemerschap. In april van dit jaar ontving het Westfries Museum hiervoor een Artifex Award, de vakprijs voor effectief cultureel ondernemen.
Museumdirecteur Ad Geerdink deed voor de staatssecretaris en de gedeputeerde uit doeken hoe het Westfries Museum er in slaagt bezoekers, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven met moderne middelen te betrekken bij het verhaal waar het museum voor staat: West-Friesland in de Gouden Eeuw.
Verbeelding
Aan de hand van twee succesvolle projecten ‘Smakelijk Eten’ en ‘De zaak Coen’ illustreerde Geerdink dat cultureel ondernemerschap niet alleen draait om geld, maar vooral om de vraag hoe je mensen , maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven bereikt en weet te raken. Daarvoor zijn naar zijn mening een aantal ingrediënten nodig: gevoel voor wat leeft in de samenleving, creativiteit in de vertaling van het eigen verhaal naar die belevingswereld en overtuigingskracht door een eigentijdse vorm van presenteren die tot de verbeelding spreekt.
Wat dit cultureel ondernemen het Westfries Museum heeft opgeleverd is een groter draagvlak in de samenleving. Staatssecretaris Zijlstra beaamde dat het betrekken van mensen organisaties en bedrijven bij het museum van groot belang is.