Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Beperking zwaar verkeer + overlast   (10-12-2010)

cdahoornvvdhoornOnderonderstaande brief van 4-12-10 mbt het zwaar verkeer van het CDA is ook opgenomen de brief van de VVD, dd. 8-10-10 waarin de aansluitende problematiek van verkeersoverlast aan de orde wordt gesteld

In het Verkeersplan Binnenstad, welke is aangenomen in de raadsvergadering van 16 december 2008, is aangegeven dat er in een afzonderlijke nota Bedienend Verkeer voorstellen zullen worden gedaan om hinder door zwaar verkeer te beperken. Tot op heden zijn er nog geen nota’s of voorstellen gedaan voor het bedienend verkeer.

In antwoord van een artikel 43-vraag van de heer De Meij d.d. 1 mei 2009, wordt aangegeven dat er in 2005 een startnotitie op basis waarvan een inventarisatie is gemaakt van de huidige situatie. In de brief wordt aangegeven dat de binnenstad niet is gebouwd voor grote motorvoertuigen en dat deze motorvoertuigen niet passend zijn bij de schaal en de uitstraling van ons historisch centrum. Er wordt in de brief verder verwezen naar de situatie in Enkhuizen waarbij de binnenstad alleen toegankelijk is voor voertuigen met een maximale lengte van 12 meter en dat daarbij sprake is van een overgangsperiode van een jaar, waarbij een ontheffing kan worden verleend. Ook wordt aangegeven dat een dergelijke maatregel kan worden genomen in het derde kwartaal van 2009 in Hoorn. Het vereiste verkeersbesluit laat echter nog op zicht wachten.

zwaarverkeer

Het CDA ziet meer in een maatregel die trillingen beperken zoals een tonnagebeperking omdat lengte van vrachtverkeer voor de meeste bewoners geen probleem vormt; dit in tegenstelling tot het gewicht. Tevens wil het CDA erop wijzen dat op het kentekenbewijs is vermeld of het betreffende kenteken is afgegeven voor een motorvoertuig waarvan het ledig gewicht vermeerderd met het draagvermogen hoger is dan 3.500 kg en dat controle hierop eenvoudig is.

tonnage

Het CDA vindt dat een verkeersbesluit dat vrachtverkeer beperkt, op korte termijn helderheid moet geven. Voor de invoering is een ruime periode vereist, om ondernemers voldoende mogelijkheden te geven zich aan te passen aan de gewijzigde situatie.

Gezien het feit dat de eerdere termijnen van toezegging al ruim zijn verstreken, verwacht het CDA dat de toegezegde nota Bedienend Verkeer op korte termijn zal worden voorgelegd aan de raad.


Naar aanleiding van het bovenstaande stellen wij u de volgende vragen:

1. Wanneer gaat u een maatregel nemen die overlast van zwaar verkeer voor bewoners beperkt en schades aan wegen en huizen zoveel mogelijk vermijdt.

2. Welke maatregel bent u van plan te nemen?

3. Bent u ban plan hierover nader te spreken met de raad?


Uw beantwoording zien we gaarne met belangstelling tegemoet,


Met vriendelijke groet,
Namens de CDA-fractie,


Johan van der Tuin
------------------------------------------

Bewoners van het Kleine Oost hebben al langere tijd overlast van verkeer. De Hoornse VVD-fractie wil van B&W weten wat er gaat gebeuren om deze overlast te verminderen. Te denken valt aan kleinere bussen en snelheidsbeperkende voorzieningen.

In deze brief vraagt de fractie om meer informatie:
Aan College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 603
1620 AR Hoorn

Betreft: vragen ex art. 43 Verkeersoverlast Kleine Oost
Hoorn, 8 oktober 2010

Geacht College,
Sinds langere tijd klagen bewoners van de Kleine Oost over verkeersoverlast. Auto’s, vrachtauto’s en (lijn)bussen rijden daar te vaak te snel. Het is een 30 km zone en juist door het harde rijden veroorzaken deze voertuigen ongewenste trillingen. De bewoners geven aan dat door deze trillingen zichtbare scheuren in buiten en binnen muren van de huizen zijn ontstaan.

Al eerder is er door deze buurtbewoners aandacht gevraagd voor dit probleem. Middels een petitie hebben de bewoners van de Kleine Oost vorig jaar verzocht om maatregelen te nemen tegen deze overlast w.o. verkeersremmende maatregelen. Helaas moeten wij constateren dat er nog steeds geen maatregelen zijn genomen om de overlast voor de bewoners te beperken.

De bewoners hebben dit jaar, op initiatief van bewoner de heer R. van der Gulik, een trillingsrapport laten maken. Dit onderzoek, gedaan door Hektec te Beemster, geeft aan dat de landelijk gestelde trillingsnormen voor verkeer dagelijks worden overschreden. Dit rapport, genaamd "Trillingsmetingen verkeerstrillingen" dd. 7 juni 2010 is in de tweede week van juni ter beschikking gesteld van de gemeente Hoorn.
Ondanks eerdere toezeggingen van de wethouder moeten wij constateren dat er tot op heden geen maatregelen getroffen zijn om de verkeersoverlast op de Kleine Oost terug te dringen.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

1.Op welke wijze gaat het College maatregelen treffen om de verkeersoverlast van te snel rijdende voortuigen over de Kleine Oost terug te dringen?

2.Aangezien er door deze straat ook grote lijnbussen (Arriva) rijden, hebben wij geopperd kleinere bussen op deze lijn in te zetten. De wethouder zou hierover in contact treden met de provincie. Wanneer heeft dit gesprek plaatsgevonden en wat waren de resultaten van dit gesprek?

3.Op welke wijze zijn de bewoners van de Kleine Oost betrokken en op welke wijze zijn zij geïnformeerd over de voortgang om tot een oplossing te komen?

Met vriendelijke groet,

Bert van Dijkhuizen,
Raadslid VVD

 

Nieuwsarchief