Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Buurtverzet zich tegen verbreding Oostereilandbrug   (28-09-2010)

oostereilandbrugHet buurtverzet tegen de verbreding van de Oostereilandbrug is al geruime tijd aan de gang. Zie hieronder de link naar het dossier op deze site. Onderstaande brief is net op tijd op het stadhuis afgegeven om mee te doen in de bezwaarprocedure. De indieners schrijven ons: "Dus we zijn net op tijd. Een en ander kwam doordat de bouwtekeningen nogal laat in ons bezit kwamen."

--------------------------------

Hoorn, 24 september 2010.


Aan Burgemeester en wethouders van Hoorn,
Postbus 608, 1620 AR - Hoorn.

Betreft: zienswijze op ontwerpbeschikking brug tussen Oostereiland en Hoofd.


Geacht College,


Met betrekking tot bovengenoemde ontwerpbeschikking om een nieuwe brug van 5,9 meter breed aan te leggen tussen het Hoofd en het Oostereiland het volgende:

Als materiaal wordt geen hout gebruikt maar beton en staal. Dit is een ernstige aantasting van dit historische staddeel.

Een dergelijke brede brug zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de toekomstige herinrichting van het Hoofd. Er wordt nu al dikwijls te hard gereden en dat zal door een brede brug alleen maar toenemen!

De voorgenomen brug past ook niet bij de kleinschalige infrastructuur van het havenkwartier. De breedste toevoerwegen naar en van het Oostereiland in het havenkwartier treft men aan op de Appelhaven ca. 5 meter, het West 4,3 meter, het Hoofd 4.1 meter en de Wijdesteeg 3,7 meter. De overigen toevoerwegen hebben rijbanen van 3 tot 3,6 meter.

Deze afmetingen en verkeersdrempels dwingen de automobilisten ertoe om rustig te rijden. Dit geeft al aan, dat het beslist niet noodzakelijk is de Oostereilandbrug zo drastisch te verbreden. Het staat bovendien haaks op het tot nu toe gevoerde beleid van het gemeentebestuur met betrekking tot de verkeersaanpassingen in de binnenstad!

De rijbaan van de huidige brug is vier meter breed en kan maximaal 18 ton (asdruk 6 ton) aan gewicht dragen. Dat vindt men voor het huidige verkeer onvoldoende. Er wordt dan gerefereerd aan het gewicht van de ladderwagen van de brandweer. De brug zou deze ladderwagen niet kunnen dragen maar dat zal met meerdere bruggen en straten in Hoorn het geval zijn. En het is de wereld omkeren. Men dient bij de aanschaf van brandweerwagens rekening te houden met de bestaande infrastructuur van de oude binnenstad. Een goed voorbeeld is de gemeente Den Bosch, die voor de binnenstad daar speciale smalle brandweerwagens heeft aangeschaft. Trouwens brandweerwagens en ander zwaar verkeer zijn meerdere malen over de huidige brug gereden.

De Hoge Brug (tussen Oude Doelenkade en Veermanskade) kan slechts een asdruk van 3,5 ton dragen. Ook de Kleine Oostbrug en overige bruggen in de binnenstad kunnen minder gewicht dragen dan de Oostereilandbrug. Als men consequent is zullen alle bruggen dan vernieuwd moeten worden. Daarnaast mogen auto's met een asdruk van meer dan 3,5 ton ook niet op het Grote Oost en de Appelhaven rijden.

Kortom de Oostereilandbrug is van alle bruggen in de binnenstad de sterkste en de breedste! Gelet op de lengte van de brug (ca. 30 meter) is dat ook nodig.
Conclusie:

Gelet op bovenstaande is er geen enkele aanleiding om de brug naar het
Oostereiland te verbreden en hiermede de kleinschalige infrastructuur van het havenkwartier aan te tasten. Ook is het niet nodig dat twee auto’s elkaar kunnen passeren op de brug. Evenals bij andere bruggen en smalle doorgangen kan via verkeersborden de voorrang geregeld worden

Uit onderzoek is gebleken dat de huidige brug nog minstens vijftien jaar mee kan! Er is momenteel dus geen enkele noodzaak om vele kosten te maken voor een nieuwe brug.

Daar het beleid van de gemeente erop gebaseerd is dat de te treffen ontwikkelingen op het Oostereiland niet verkeersaantrekkend mogen zijn, zal het toekomstige verkeer over genoemde brug van beperkte omvang dienen te zijn. Het geplande parkeerterrein op het Oostereiland van ca. 80 auto’s (voor gebruikers en bewoners van het Oostereiland) staat ook haaks op het voorgestane beleid van autoluw maken van de oude binnenstad.


Bewoners van het Hoofd:

Was getekend door:

J. KoopmansHoofd 3
J. W. Carpentier, G. de BestHoofd 5
W. StofbergenHoofd 5a
J. Eising, A. Eising - DerlageHoofd 7
J. W. Rikkels, D. Rikkels- TimmermanHoofd 9
F. R. Droste, N. C. Droste - HaakHoofd 11
M. PlukkelHoofd 13
J. Bot (café de Volendammer)Hoofd 17
M. C. Plat (restaurant de Hoofdtoren)
M. UrsemAchter op ’t Zand 63
D. van Riel, P. van Riel de RooyAchter op ’t Zand 62a
A. Doornenbal, J. NieuwlandAchter op ’t Zand 62
A. E. KloosterAchter op ’t Zand 60
J. van WelyItaliaanse Zeedijk 116

-----------------

Klik door naar ons dossier Oostereilandbrug

 

Nieuwsarchief