Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Tentoonstelling Hoorn en Omstreken   (27-09-2010)

havenzichtZondag 26 september opende Coen Droog de tentoonstelling Hoorn en Omstreken. Hieronder vind u de toespraak, diverse gegevens over de kunstenaar Peter de Rijcke en de relevante links.

Namens het bestuur van Oud Hoorn heet ik u allen hartelijk welkom.
Omdat onze voorzitter Egbert Ottens geniet van het mooie weer in Turkije, mag ik vanmiddag de tentoonstelling van Peter openen. Dat doe ik met bijzonder veel plezier.

Als bestuur zijn we blij dat onze expositieruimte sinds de verbouwing van het Pakhuis een reeks exposities heeft gehad die de moeite waard waren voor een historische vereniging. We zijn begonnen met een tentoonstelling over het onderwerp historische feesten in Hoorn, daarna over de Hoornse schrijver Velius, vervolgens een fototentoonsteleling over de collectie ansichten van Giel van der Zel, gevolgd door een tentoonstelling van het werk van amateurs over allerlei mooie plekken in Hoorn en als laatste de tentoonstelling van Peter Dorleijn, die afgelopen week beëindigd is.

Vandaag een tentoonstelling die wat verder van huis gaat nl. Hoorn en omstreken. Hoewel het in eerste instantie Peter’s bedoeling was om een tentoonstelling in te richten over het thema ín de voetsporen van Monet’, heeft hij op ons verzoek zijn opzet aangepast en wat meer werken over Hoorn opgenomen. Wij zijn tenslotte een historische vereniging die zich op de eerste plaats op de binnenstad van Hoorn richt. De accentverschuiving in de opzet was ook niet zo ingewikkeld omdat Peter vanaf de jaren zeventig kan putten uit een zeer omvangrijk oeuvre. Hij vertelde mij deze week dat hij tijdens het samenstellen van deze tentoonstelling er zelf van stond te kijken hoeveel etsen hij uit zijn eerste periode nog in zijn collectie had. Zo zie je maar waar een simpele vraag van Oud Hoorn toe kan leiden.

Als we hier om ons heen kijken zien we feitelijk een dwarsdoorsnede van Peter’s werk tot nu toe. Te beginnen met de aquarel ‘Wasdag op het Grote Oost’ uit begin jaren 70 en eindigend met een tweetal olieverfdoeken, gemaakt in 2010 in Frankrijk.We zien in deze expositie een mix van vroeg en recent werk, etsen, aquarellen, zeefdrukken en olieverfdoeken.

De Hoornse haven en het IJsselmeer zijn favoriete locaties in zijn werk. Met name de etsen geven een bijna fotografisch beeld van de situatie, zoals die in de jaren 70 en 80 was. Het maakt ons duidelijk hoe delen van Hoorn sinds die tijd radicaal veranderd zijn. Voorbeelden daarvan zijn de oude botterwerf, Draafsingel, het Jeudje, de gasfabriek en de Hulk. Daardoor krijgt deze expositie voor mensen die geïnteresseerd zijn in de historie van Hoorn nog een extra dimensie.

Vanaf halverwege de jaren tachtig werden zijn zeefrukken en olieverfdoeken steeds kleurrijker en werden de formaten steeds groter. Juist de kleurkeuze en de combinatie van kleuren brengen mij als kijker in een feestelijke stemming.

Wij vinden het bijzonder plezierig dat Peter op onze uitnodiging is ingegaan. Onze eerdere kennismaking met hem smaakte naar meer. Immers: ter gelegenheid van het 90 jarig bestaan van onze vereniging, heeft hij een paar jaar geleden op ons verzoek een prachtige, kleurrijke en verrassende zeefdruk gemaakt van ons pakhuis. De zeefdruk staat op de achterkant van de uitnodiging en hangt in de ruimte hiernaast samen met een zeefdruk van het IJsselmeer bij nacht. Twee schitterende zeefdrukken die u zeker niet mag missen. Overigens vond mijn kleinzoon, toen ik die zeefdruk thuis ophing, dat de zeefdruk van het pakhuis eigenlijk op zijn kop hangt. Er zijn nog enkele exemplaren van deze zeefdruk hier in onze winkel te koop.

Peter heeft naast zijn werk als kunstenaar zijn sporen op het terrein van de kunstbeoefening in Hoorn meer dan verdiend. De kunstuitleen, de oprichting van de kunstenaarsvereniging en de atelierhuisvesting zijn mede door hem niet meer weg te denken uit Hoorn. Hij heeft niet voor niets een aantal jaren geleden vanwege zijn maatschappelijke verdiensten de Hoornse Kunst en Cultuurprijs ontvangen.

Peter, we zijn erg blij met deze expositie. En ik verwacht dat heel veel bezoekers dezelfde ervaring zullen hebben, als zij hier binnen komen.
Als herinnering aan deze tentoonstelling en als blijk van waardering wil ik jou, Peter, dit boek overhandigen. Daarmee is deze expositie geopend.

Coen Droog

peterderijcke

Kunstenaar Peter de Rijcke (links) ontving een boekwerk uit handen van Coen Droog, plaatsvervangend voorzitter van de Vereniging Oud Hoorn

--------------------------------------------

Peter de Rijcke studeerde in de tweede helft van de jaren zestig aan de Rietveldacademie in Amsterdam en de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. In 1967 kreeg hij een eerste ten-toonstelling in Zaandam. In 1969 debuteerde hij in de Amsterdamse galerie Sergej. Sinds 1972 woont en werkt hij in Hoorn, waar hij een herkenbare figuratieve schilderstijl ontwik-kelde met onderwerpen als landschappen, stads- en havengezichten en portretten. Tot 1977 schreef Peter de Rijcke beeldende kunst- en theaterrecensies bij het Dagblad voor West-Friesland, alwaar hij ook politieke cartoons tekende. Hij nam het initiatief tot het opzetten van atelierhuisvesting in Hoorn en was betrokken bij de oprichting van de Kunstuitleen West-Friesland en de Kunstenaarsvereniging in Hoorn. Hij raakte in Hoorn geïnspireerd door de schilderachtige oude haven, waar schepen van de bruine vloot figureerden tegen een decor van 17e eeuwse gevels. Series etsen, aquarellen en schilderijen ontstonden in die tijd rond dit lokale maritieme thema.
Begin jaren tachtig begon hij te experimenteren met heftige schildertechnieken op grote formaten. De kleurrijke en stormachtige voorstellingen die in deze periode ontstonden tonen liefdesparen en rockbands, maar vervolgens ook weer landschappen, portretten en maritieme onderwerpen. Halverwege de jaren negentig ontdekte hij de aparte mogelijkheden van schilderen met paletmes, waarmee verf snel kon worden opgezet en makkelijk gemodelleerd. Zijn meest recente schilderijen laten een combinatie van paletmes- en penseeltechnieken zien. Verschillende soorten langharige penselen zijn daarbij onmisbare instrumenten om de soms subtiele gevoeligheden van een voorstelling te kunnen uitdrukken.
Voor de tentoonstelling bij Oud-Hoorn koos Peter de Rijcke een mix van oud en recent werk Etsen uit de jaren 70 en vroeg jaren 80 laten plekken in en nabij Hoorn zien die sinds die data een radicaal andere aanblik hebben gekregen, zoals bv. het Jeudje en de Zesstedenweg bij de Hulk. Een zeefdruk van de Vollerswaal in de winter biedt nog doorzicht op een onbebouwde Karperkuil.
De Omstreken in de titel van de tentoonstelling betreffen een aantal Franse landschappen die Peter de Rijcke tijdens vakanties maakte. Met name in Normandie waar hij "Sur les traces de Claude Monet" plekken opzocht waar de beroemde impressionist zijn ezel neerzette om die te schilderen zoals ze er nu uitzien.

Peter de Rijcke is lid van de Nederlandse Vereniging van Zeeschilders, het Kunstenaars Centrum Bergen en de Kunstenaars Vereniging Hoorn en Omstreken.

Hij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland. Verder schreef hij boeken over de beeld-houwer Truus Menger, de kunstenaar Ton van Kesteren en de ontwerper J.C. Stoffels 1878-1952 (catalogus tentoonstelling Drents Museum 2002). Hij was medeauteur van de publicatie De Lokroep van de Zee, verschenen ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging Van Zeeschilders in 2003.

-----------------------------------

Peter de Rijcke is één van de 5 Hoornse kunstenaars die voor het 90-jarig bestaan van de Vereniging uitgenodigd werd om één van haar vijf monumenten vast te leggen.

pakhuis

www.peterderijcke.nl

www.zeeschilders.com

www.art-mml.eu



 

Nieuwsarchief