Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Task Force: Hoorn moet kwaliteit stationsgebied in zichtbare stappen verbeteren   (19-12-2007)

Op donderdag 13 december kwam de Task Force Ruimtewinst naar de Noorderkerk om te presenteren welke mogelijkheden deze deskundigen zien om het stationsgebied van Hoorn op een verantwoorde wijze verder tot ontwikkeling te brengen. Vertegenwoordigers van gemeente en gemeentebestuur, maar ook omwonenden en belanghebbenden uit de directe omgeving lieten zich verrassen door de creatieve, maar vaak ook kostbare ideeÎn die de ingeschakelde stedenbouwkundige bureaus in woord en beeld presenteerden.  

Voorzitter Han ter Heegde, burgemeester van Heerhugowaard, wist na de presentaties en de daarop volgende discussie een heldere lijst conclusies en aanbevelingen te trekken, waar de gemeente mee aan de slag kan.
Al eerder heeft de gemeente Hoorn samen met de Nederlandse Spoorwegen onderzoek verricht naar de ontwikkelingsmogelijkheden van het stationsgebied. Dat leidde tot een plan dat financieel niet haalbaar bleek. Door het onderzoeksgebied uit te breiden met het Pelmolenpad kon de Task Force komen met een functionele en financieel haalbare invulling van het gebied, daarbij rekening houdend met een goede verkeerswikkeling en voldoende ruimte om te parkeren.

Het stationsgebied in de visie van bureau Wurck

Voorstel
De Task Force wil het stationsgebied ontwikkelen tot een meer stedelijke verblijfs-, werk- en woonomgeving. De huidige inrichting en invulling zijn niet uitnodigend. Het is een typische autolocatie, die net zo goed aan de rand van de stad zou kunnen liggen. De spoorlijn en de Provincialeweg vormen fysieke barriËres en zijn een bron van overlast. Rond het station is een lappendeken van grote vrijstaande gebouwen ontstaan, waar buiten werktijden niemand iets te zoeken heeft. Concreet komen de adviezen neer op het volgende:

* Maak een ìmasterplanî voor het hele gebied, inclusief Pelmolenpad en Van Aalstweg, en voer dit plan in duidelijk herkenbare deelprojecten uit, te beginnen aan de zuidzijde van het station. Houd rekening met een uitvoeringsperiode van ongeveer 20 jaar.
* Werk samen met alle partijen die belangen hebben in het gebied. Houd als gemeente de regie in handen.
* Zorg dat verkeersafwikkeling en parkeergelegenheid op orde zijn als de eerste projecten ten uitvoer komen.
* Lever niet in op kwaliteit om de kosten te drukken.
* Vervang de voetgangersbrug tussen het station en het Transferium, zodat ook ouderen en mindervaliden er gebruik van kunnen maken.
* Bouw een tunnel voor autoverkeer dat vanaf de Provincialeweg naar de binnenstad of de Grote Waal wil. Deze tunnel gaat onder Dampten en het spoor door en komt boven bij het Pelmolenpad.
* Leg vanaf de Provincialeweg  ter hoogte van de Maelsonstraat een directe, uitnodigende verbindingsweg aan naar het Transferium.
* Richt het Keern in als route naar de binnenstad voor langzaam verkeer. Bouw fietstunnels onder de Provincialeweg en onder het spoor door, zodat een autovrije fietsroute tot aan het Kleine Noord ontstaat.
Bouw een nieuw busstation en een parkeergarage voor ruim 1.600 autoís op de plaats van het huidige Transferium. Zorg ervoor dat de noordzijde van het station een volwaardig stationsplein wordt.
* Kijk kritisch naar de parkeertarieven (met name voor het Transferium) en kijk waar dubbelgebruik van parkeerplaatsen door werkend en winkelend publiek winst oplevert.
* Benut het Pelmolenpad naast parkeren voor nieuwbouw van woningen.
* Trek de voormalige stadssingel en stadswal tussen Spoorsingel en Westersingel door. Bied hier ruimte voor voorzieningen zoals bibliotheek, filmhuis, horeca, winkeltjes.
Bron: www.hoorn.nl

 

Nieuwsarchief