Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Bouwmeester Bleijs op Internet   (01-09-2007)

In de rubriek Oud Hoorn links hebben we in de rubriek Bouwkunde een ereplaats ingeruimd voor Bouwmeester Bleijs. "Nergens in Nederland zijn er in één stad zoveel bouwwerken van Bleijs te vinden als in Hoorn. Echt vreemd is dat niet, gezien het feit dat hij hier geboren en getogen is en zijn praktijk begon. Bleijs heeft hierdoor een behoorlijk stempel gedrukt op het stadsbeeld mede ook door de Cyriacuskerk." Dit lezen we op de site www.ac.bleijs.net

 

We citeren verder: "De Cyriacuskerk heeft een eigen plaats op deze site, maar wat doe je met al die gebouwen in Hoorn? We hebben getracht al zijn woonhuizen overzichtelijk bij elkaar te brengen, en in het menu vindt u de overige in het oog springende bouwwerken en degene die de tands des tijd niet doorstonden. Een rechtstreekse link is hier.

Adrianus Cyriacus Bleijs werd op 29 maart 1842 geboren te Hoorn en overleed te Kerkdriel op 12 januari 1912. Hij werd opgeleid tot architect aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen en was korte tijd leerling van architect P.J.H. Cuypers. In deze tijd waren de neostijlen erg populair, een architectuur waarin wordt teruggegrepen op de oude architectuur van de gotiek, de renaissance en de barok en was vooral de neorenaissance erg populair. In tegenstelling tot zijn tijdgenoten heeft Bleijs verschillende stijlvormen en vooral de niet gangbare toegepast. Een zeldzaam voorbeeld van neobarok in Amsterdam is de Sint-Nicolaaskerk (1884 - 1887) aan de Prins Hendrikkade. Bleijs dacht soms monumentaal. In 1864 was zijn opleiding voltooid en vestigde hij een atelier in Hoorn. Hij wees het automatisme van het gebruiken van de neogotiek als uitdrukkingsvorm voor kerkgebouwen af. Hij gebruikte enkele malen de neoromaanse stijl voor kerken. Van de Sint Cyriacuskerk te Hoorn doet de plattegrond aan de barok denken en zijn in de details ook Romaanse, oosterse en (Hollandse) renaissance elementen terug te vinden. Het toepassen van een koepel hield verband met Bleijs' voorliefde voor het monumentale. Bleijs was een weinig plooibaar man, een schepper, die vaak ruzie had met zijn opdrachtgevers.De jaren 1870 tot en met 1890 zijn waarschijnlijk zijn productiefste jaren geweest. In Amsterdam en Hoorn zijn veel door hem ontworpen gebouwen te vinden, die vaak ook op de monumentenlijst staan. Maar ook elders in Noord- en Zuid-Holland zijn nog vele werken van zijn hand te vinden. In 1903 heeft hij zijn praktijk opgegeven en werd ambtenaar in Den Bosch, een functie die hij slechts enkele jaren heeft bekleed."

 

Nieuwsarchief