Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Werkgroep internet

Sinds 8 oktober 2001 heeft de vereniging een eigen website. Na een kritisch artikel (let op links kunnen verouderd zijn) van Jan Floris in het Kwartaalblad van december 2000 en een oproep van Frans van Iersel is een groep van enthousiaste vrijwilligers aan de slag gegaan. We onderscheiden verschillende taakgebieden, welke we vaak uitvoeren met andere werkgroepen van de vereniging:

  • Ontwikkeling, vormgeving en onderhoud PHP-omgeving: "Marc Roosendaal"
  • Audiotechniek: "vacature"
  • Applicatiebeheer Beeldbank/Matt Wever
  • Scannen tbv Beeldbank Lena Bonte
  • Redacteuren Beeldbank: Jan Floris, Diana van den Hoogen, Jos de Groot, Piet van Iersel, Daphne Luijters, Rob Mantel, Janna Selie, Annemarie Salman, Cora Bouwman-Walters, Gery Temme, Dick Brugmans en Matt Wever. Diana van den Hoogen, is voor Beeldbeheer contactpersoon externe instanties (o.a. Westfries Archief), verwerking formulieren aanvullende informatie. "
  • Invoer mbv CMS Actualiteit, rubriek brieven van het bestuur en Oud Hoorn links en aanmelding regiosites, Jan Floris
  • Invoer mbv CMS Agenda wandelingen/lezingen/cursus: Anja Morit
  • Invoer mbv CMS gestelde vragen en winkel: Diana van den Hoogen
  • Invoer mbv CMS advertenties: "Lena Bonte"
  • Invoer mbv CMS Bibliotheek: "Jack de Rooij"
  • Inhoudelijke controle en host info@oudhoorn.nl: Diana van den Hoogen
  • Samenvattingen Kwartaalblad: Ben Leek
  • Fotografie: o.a. Henk Sas
  • Redactie bedrijvenrubriek: "vacature"
  • Redactie Facebookpagina: Ton Spruijt
  • Redactie Kroniek van Hoorn: Koos van Bockxmeer en Pim van der Waal als beeldredacteur
  • Redactie scholenrubriek: "vacature"
  • Redactie gebouwenrubriek: "vacature"
  • Redactie Hoorns Biografisch Woordenboek: Trudy Schrickx en Peter Tack

 

Jan Floris, coordinator Internetwerkgroep


 

Webstatuten

In de webstatuten leest u meer over onze werkwijze, relatie met de doelstelling van de Vereniging, vrijwilligerswerk zonder commerciële banden, copyright en disclaimer.

We streven er naar om de informatie van en met alle geledingen van de Vereniging maximaal op de website te ontsluiten.

In het artikel "drie jaar E-mail" (Diana van den Hoogen) leest u o.a. reacties die we kregen.

Per 2013 wordt de vereniging ook ondersteund met een Facebook pagina. Op de webstatuten pagina leest u meer over doelstelling en werkwijze.

 

 

Op zoek naar verbeteringen

De werkgroep blijft op zoek naar verbetering van de website. Een belangrijke stimulans is gevonden in de deelname aan wedstrijden. Hoe wordt de site beoordeeld door anderen? Naast de vakjury bij onderstaande beoordelingen stellen wij steeds aan de orde dat een onderlinge beoordeling belangrijk kan zijn in kwaliteitsverbetering. Geef elk aangemelde website de plicht een drietal voor hen geselecteerde websites te beoordelen. In principe op dezelfde criteria als die van de vakjury. Een ander hulpmiddel wat we raadplegen om de website te verbeteren zijn de webrichtlijnen, welke op Europees niveau zijn afgesproken tussen overheden.

 

Prijzenkast

2007 Eervolle vermeldingIn 2006 werd de website genomineerd voor de Archieven.nl-prijs

 

In 2007 werd een eervolle vermelding verkregen voor de Archieven.nl-prijs.

 

2008 Beste verenigingswebsiteIn 2008 werd de website als beste site bekroond in de categorie Historische verenigingen bij de Archieven.nl-prijs

 

2010 HollandprijsIn 2010 werd de website bekroond met de Hollandprijs in de categorie van verenigingen met meer dan 500 leden.

 

2010 HollandprijsHet was toch nog even spannend toen we op 14 februari 2012 in een goed gevulde zaal van het Nationaal Archief de vakjuryuitslagen gehad hadden en de uitslagen van de vijf hoogst genoteerde sites van de publieksjury op het scherm zagen verschijnen. Met zo'n 2.000 leden, een oproep op onze site (met 600 bezoekers per dag), een artikel in het Kwartaalblad en een oproep op hoorngids.nl zou het toch tot de mogelijkheden kunnen behoren. Na op maandag 23 januari 2012 in de top 20 van de 320 kandidaten aangeland te zijn kwamen we een week later in de top 10. We hebben uiteindelijk met 500 stemmers een 7e plaats behaald en zijn daar trots op. In totaal waren er zo'n 22.000 stemmen uitgebracht. De officiële uitslag leest u hier. De ranglijst is hier

 

2010 Hollandprijs Ook op 12 februari 2013 was het spannend in een goed gevulde zaal van het Nationaal Archief toen we de de vakjuryuitslagen gehad hadden en de uitslagen van de vijf hoogst genoteerde sites van de publieksjury op het scherm zagen verschijnen. We zaten immers weer in de top 10. We hebben uiteindelijk met 519 stemmers een 9e plaats behaald en zijn daar trots op. De ranglijst van de top 100 is hier

Op 12 februari 2015 werd bekend dat Oud Hoorn 301 stemmen van haar lezers heeft gekregen en daarmee geeindigd op de 17e plaats. Op 16 februari 2017 werd bekend dat Oud Hoorn 122 stemmen van haar lezers heeft gekregen en is daarmee geeindigd op de 38e plaats.

Matt Wever
Matt Wever
Matt Wever
Secretaris
E-mail: secretaris@oudhoorn.nl

Bestuurlijk aanspreekpunt voor:
ICT
Jan Floris
Jan Floris
Jan Floris
E-mail: notulist@oudhoorn.nl

Notulist van het bestuur en Coordinator werkgroep Internet