Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Hoorn in de Middeleeuwen

Zesde hoofdstuk: Besluit

Pagina 133

Met de aanvaarding van het bestuur door Karel V kwam er langzamerhand rust in de Bourgondische gewesten, werd de zee weer voor het verkeer geopend, kon men vertrouwen dat het ontzag voor den Habsburger in het buitenland de Hollandsche handelsbelangen zou bevorderen. En soms is dat wel zoo geweest, al heeft Karels wereldpolitiek bijna even vaak de directe commercieele belangen geschaad.

Hoorn dat zich in het dertigtal jaren, voorafgaande aan 1515, had terugontwikkeld tot een Middeleeuwsche gemeenschap, waarin de krachtige drang tot ontwikkeling ter zee leefde, hield bij den aanvang van Karels bewind op dat te zijn.

Het was in 1508 en 1510 aanzienlijk vergroot en in 1518 vaardigde de magistraat een nieuw keurboek uit, dat het oude aanvulde en verbeterde.

Maar de vooruitgang ging in een langzaam tempo. Van de 982 schepen, die in 1518 de Sont passeerden, waren er 589 uit de Nederlandsche gewesten en 520 uit Holland. Daarvan behoorden thuis in:

1528 1537 1538 1539
Amsterdam 42 89 101 155
Hoorn 30 44 45 53
Enkhuizen 60 72 50 116 1

Enkhuizen liet in de Oostzeevaart Hoorn nog ver achter zich.
De taaie vasthoudendheid, die een eenmaal vastgesteld doel met kloeke energie vervolgt, gepaard aan een gezonde, practische activiteit heeft Hoorn over de moeilijke jaren heen geholpen. Deze eigenschappen benevens een aangeboren onafhankelijkheidszin en nautische ervaring deden de bewoners van het Westfriesche gewest in den strijd tegen Spanje een vooraanstaande plaats innemen.

1 E. C. G. Brünner, De Order op de Buitennering, p. 138.