… massa's goederen (koren, hout, teer, pek, was, vlas, talk, asch) uit het Oosten westwaarts
te vervoeren. 1 Bovendien verkreeg het Ordegebied door behulp van de Hollandsche vrachtvaart,
hetzij uit de Nederlanden, hetzij uit Frankrijk, het noodige zout. 2
In het begin van de 15e eeuw en misschien reeds eerder 3 waren de Hollanders en Zeeuwen,
weder in concurrentie met de Hanzeaten, n.l. ook westwaarts gevaren naar de Fransche kust, waar de
baai van Bourgneuf „für den Westen Frankreichs bedeutete das was die schonenschen Markte
für die nordische Gegenden waren: ein Stapel- und Umsatzplatz”.4
Op deze kust traden ze nu eens eendrachtig met, dan weder vijandig tegen de Hanzeaten op en brachten
als belangrijkste waren: „baiesches kanevas, eine art Segeltuch, kirsen, ein grobes wollenes
zeug, Poitouwein und das grobkörnige Baiensal”z, 5 door de Sont naar Pruisen
en Lijfland. De Spaansche kooplieden, gesteund door een oorlogsmarine, trachtten in 1419 de Hanze uit
de Westvaart te verdrijven en namen bij La Rochelle een gansche Hansisch-Nederlandsche vloot weg. Het
gevolg was een kaperoorlog tot 1443, toen de Hanze den handel der Spanjaarden op La Rochelle erkende,
en omgekeerd Lissabon eindpunt van het handelsverkeer der Hanze werd. 6 Na 1425 voeren
geheele vloten van Zeeuwen en Hollanders westwaarts. In 1427 bezocht een vloot van acht Noordhollandsche
schepen, vier uit Hoorn en vier uit Amsterdam, in gezelschap van eenige Hansische de Baai van Bourgneuf.
Het Baaizout werd voor het zouten van haring gebruikt. Enkhuizen bezigde met Hoorn samen voor het
transport er van wel 70 schepen. 7 In 1443 stonden Engelschen en Oosterlingen verwonderd
over „eyne mechtige vlote uth Holland en Zeeland, und uth Vrieszland, 8 die het
anker had geworpen in de Baai.