Herman Kaptein, voorzitter van de stichting Vrienden van de begraafplaats Keern, onthulde de bank samen met wethouder Axel Boomgaars. Die gaf de stichting een ’groot compliment’ voor het opknappen van de oude begraafplaats, die nog niet zo lang geleden in sterk vervallen staat verkeerde. „Hier liggen mensen die tastbaar te herinneren zijn, maar dat geldt niet voor iedereen. Dit is een mooie, moderne manier, een tastbare plek om te herdenken.”
Toen Jet Vos voor het eerst het mozaïek zag ter nagedachtenis aan haar vorig jaar overleden echtgenoot, waarvoor zij het idee had aangedragen, schoot zij vol. „Dat kwam wel even heftig binnen.”
Het is een van de circa vijftig verbeeldingen op de mozaïekbank, die woensdag werd onthuld op de begraafplaats aan het Keern in Hoorn. Een rode vlag met links een vijfpuntige witte ster en rechts daarvan een witte baan: de ineengeschoven vlaggen van Maastricht en Hoorn.
De echtgenoot van Jet Vos, Guy Vrencken, kwam uit Maastricht. Hij overleed 23 februari vorig jaar op 71-jarige leeftijd aan hartfalen, na zeven jaar te hebben geleden aan de ziekte van Alzheimer.
„We zijn veertig jaar samen geweest. Als docent op het Clusius College kwam hij hier elke dag langs. Hij is gecremeerd. Dit is voor mij een herdenkingsplekje: het diepe zuiden en het hoge noorden, verenigd op een bankje”, zegt Vos, vol bewondering voor degenen die de bank in elkaar hebben ’gemozaïekt’. „Mooi dat zoveel mensen wilden meewerken.”
Jet Vos vindt het een mooie plek om haar Guy te herdenken.© Foto Marcel Rob
Arnoud Lansdaal zong het lied Herinnering van Willeke Alberti, met de mozaïekvorm van herdenken naadloos in de tekst verwerkt.
(Tekst gaat door onder de foto)
Arnoud Lansdaal zingt zijn versie van ’Herinnering’.© Foto Marcel Rob
Het idee om kunstenaar Yvon Vlaar uit Ursem zo’n bijzondere bank als ’plek voor rust en overpeinzing’ te laten maken, kwam oorspronkelijk van de penningmeester van de stichting, Irene Laan. Zij had in Blauwestad bij Groningen zoiets gezien, las er een artikel over in het NHD en hoorde van Yvon Vlaar, die in eigen dorp al twee mozaïekbanken had staan: de Blije Bank en de Mijmerbank. „Waar kun je zo’n herinneringsbank mooier neerzetten dan op de begraafplaats. Juist op deze plek, waar zo veel graven zijn geruimd.”
Er werd een oproep gedaan voor mensen die herinneringen op de bank wilden laten vastleggen, en ook voor hulp bij het plakken van de kleurige steentjes. De verhalen achter de afbeeldingen zijn vaak ontroerend, vertelt Irene Laan.
In wijkcentrum De Zaagtand werden tussen half januari en half april de losse mozaïekjes geplakt, naar ontwerp van Yvon Vlaar, die later op de bank werden aangebracht.
(Tekst gaat door onder de foto’s)
Werken aan de afzonderlijke mozaïekjes in de Zaagtand.© Foto aangeleverd
Wapen van Hoorn in de maak.© Foto aangeleverd
Zijkant bijna af© Foto aangeleverd
Finishing touch in de kapel op de begraafplaats.© Foto aangeleverd
De bank is vrijwel klaar.© Foto aangeleverd
Een van de mensen die graag een symbolische herinnering wilde laten aanbrengen was Henk Mulder, die ook vrijwilliger is bij het onderhoud van de begraafplaats. Op de achterkant van de bank - ’Gelukkig, dan zit er niemand op’ - prijkt een molen met drie wieken, en drie namen op de romp: Ria, Olaf en Claudia. Het zijn Mulders drie kinderen, die alle drie - in 1985, ’86 en ’87 - vlak na de geboorte zijn overleden. „Dat de vierde wiek ontbreekt staat voor een redelijk beschadigd leven”, zegt hij. Hij kan er nuchter over praten. „Het vormt je en maakt dat je je leven anders invult.”
(Tekst gaat door onder de foto)
Henk Mulder bij het symbool voor zijn zo vroeg overleden kinderen.© Foto Marcel Rob
Voor hem persoonlijk bleef het bij deze drie kinderen. „Mijn tweede vrouw had al twee kinderen. Die zien mij als vriend, maar mijn kleinkinderen zien me wél als opa.”
Yvon Vlaar benadrukt dat zij de bank niet alleen heeft gemaakt, maar met een heel team.
Ze wijst op de afbeeldingen die iemand herdenken, zoals een zonnetje, een vingerhoedje, een klomp, vogel, boeken en een hondje met hartje erboven. Ook zijn er beelden en gebouwen in Hoorn verbeeld. Zoals die dames van het kunstwerk ’Naar Blokkertje toe’, De Waegh, Oosterpoort, Hoofdtoren en de Koepelkerk. „Het is niet allemaal kommer en kwel.”
Jet Vos bij haar vlag: ’Het diepe zuiden en het hoge noorden, verenigd’.© Foto Marcel Rob
De bank kostte inclusief materialen zo’n 8.000 euro. Dat is bijeengebracht met steun van het VSB-fonds en de gemeente Hoorn. Ook de 1.000 euro die de stichting won met de landelijke prijs Gouden Terebinth, is hieraan besteed.
Bron: NHD