Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Een veel gestelde vraag

Welk VOC schip was groter dan de Nieuw Hoorn?

VOC-schipEr zijn drie perioden te onderscheiden van grote schepen gebruikt voor de VOC. Voor 1620 bouwde men schepen tot 140 voet (39,6 m). Na 1620 werden er schepen gebouwd tot 160 voet (45,28 m). Onder deze klasse of charter zoals men dat noemde valt de "Nieuw Hoorn" en de "Batavia" (1628). Deze schepen hadden een waterverplaatsing van 800 ton en behoorden toentertijd tot de grootste charter. Het VOC schip van Bontekoe de Nieuw Hoorn, was dus een schip dat nagenoeg gelijk was aan de replica de Batavia, gebouwd op de Bataviawerf te Lelystad en daar te bezichtigen. Na 1650 bouwde men nog grotere schepen tot 171 voet (48 m). Van dit type is de replica van het VOC schip "Amsterdam" te Amsterdam (gelegen bij Scheepvaartmuseum). Deze schepen hadden een waterverplaatsing van 1100 ton.De grootste schepen werden gebouwd in Zeeland. De Prins Willem (1650) werd gebouwd in Middelburg en was 181 voet (51,24 m ) lang, en zoals de VOC beweerde: één van beste koopvaardijschepen ter wereld. Het schip was met zijn 2000 ton het grootste en was daarmee het Vlaggenschip van de VOC. Na 28juni 1652, na de eerste reis, werd het schip verbouwd om aan de oorlog tegen Engeland deel te nemen. Het werd voorzien van extra geschutspoorten met totaal 60 stuks geschut. In de oorlog werd dit schip onder het commando gesteld van Witte de With. Van de Prins Willem is in opdracht van Japan een replica gebouwd te Makkum (Friesland).


<< Terug naar het gestelde vragen overzicht

 

Redactie "veel gestelde vragen": Diana van den Hoogen, Hoorn