Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Een veel gestelde vraag

Waar in Hoorn liep de rails van de paardentram en wanneer was de tram in gebruik?

In 1881 werd de Westfriese Tramweg Maatschappij opgericht met als eerste doel de aanleg van een tramlijn naar Enkhuizen. Men ondervond veel tegenstand en men organiseerde zich om te voorkomen dat deze tram niet op het gebied kwam van Blokker, Westwoud en Hoogkarspel.
In 1882 reeds plannen om WFTM weer op te heffen. Uiteindelijk toch gestart met de aanleg van een rail van de Korenmarkt (haven), Grote Oost, Roode Steen, Grote/Kleine Noord, Noorderveemarkt, Spoorsingel, Koepoortsweg tot aan de (Oude) Nadorst.
Vanuit Enkhuizen door De Streek tot de remise van Lutjebroek.
Men gebruikte vuurloze locomotieven en dit was geen succes en werd in 1888 geliquideerd.
In 1887 werd de Paardentram opgericht die ook rail ging leggen in de drie resterende gemeenten. Op 14 januari 1889 werd deze baan in gebruik genomen maar nu met als startpunt de Roode Steen voor het Nederlandse Koffiehuis (later Winston-bioscoop).
Dit ging ook failliet en werd in 1892 overgenomen door de Rotterdamse Tramweg Maatschappij. De laatste rit van de Paardentam van de RTM was op 31/12 1917. (zie dienstregeling in Hoornse Herinneringen blz. 167)

Grote Noord met tram
<< Terug naar het gestelde vragen overzicht

 

Redactie "veel gestelde vragen": Diana van den Hoogen, Hoorn