Een eeuw lang actief voor Hoorns erfgoed

Activiteit divers (archief)

Expositie Bleijs in Koepelkerk

02-09-2012

De expositie ter herdenking van de 100e sterfdag van de Hoornse architect Adrianus Bleijs is van 2 september tot en met 28 oktober te zien in de Koepelkerk, Grote Noord 15 in Hoorn. Bleijs ontwierp zowel de Cyriacuskerk ofwel Koepelkerk als de Nicolaaskerk in Amsterdam. Beide kenmerken zich door de majestueuze koepel die het stadsbeeld siert. De expositie is opgezet in samenwerking met de Nicolaaskerk in Amsterdam.

Er zijn originele ontwerptekeningen van Bleijs zelf, er hangen portretten van de Hoornse bouwmeester en zijn vrouw, geschilderd door hun zoon Adrianus. Ook zijn bruiklenen van plaatselijk bekende kunstenaars te zien, ingestuurd door particuliere eigenaren naar aanleiding van de oproep herinneringen aan de kerk in te sturen. Er zijn onder meer foto’s van de Hoornse Nelly Oostland-Veldhuis en Han de Zwart, schilderijen van Dirk Ooijevaar, Jo Ridderikhoff en Ko Kok en tekeningen van Van Haendel. Ze bieden zowel een klassieke als een hedendaagse kijk op en in het Godshuis.

”Vroeger liep ik van mijn woonplaats Scharwoude naar de Cyriacuskerk in Hoorn,” vertelt mevrouw Quakernaat uit De Goorn over haar band met de kerk. Ze heeft twee pentekeningen ingezonden. Willem Schermer stuurde een schilderij in van de piëta in het Stiltecentrum, het beeld van Maria met in haar armen de gestorven Jezus.

A.C. Bleijs
Adrianus Cyriacus Bleijs werd in 1842 geboren in Hoorn en overleed in 1912 in Kerkdriel. Na zijn opleiding werkte hij in het atelier van P.J.H. Cuypers. Later volgde hij een studie aan de Académie Royale des Beaux Arts in Antwerpen. Hierna zette Bleijs in Hoorn een eigen bureau op en ontwierp hij in Hoorn en omgeving woningen, winkels, scholen, kerken en grafstenen. Voorbeelden zijn het pand op Roode Steen 9 met de zomertuin, het kerkhof aan de Drieboomlaan met kapel, de Cunerakerk in Nibbixwoud en de kerk van Spierdijk.

Later verplaatste hij zijn bureau naar Amsterdam. Bleijs was ook actief in diverse verenigingen waaronder Arti en Amicitiae waarvoor hij het gebouw ontwierp. Ook was hij actief in de politiek. Hij overleed in Kerkdriel en werd na een uitvaartmis in de Nicolaaskerk op de later geruimde begraafplaats De Liefde aan de Bilderdijkstraat begraven.

De tentoonstelling is op zaterdag en zondag tussen 12 en 16 uur te bezoeken in de Koepelkerk op het Grote Noord. De organisatie is in handen van het Actiecomité van de Stichting Koepelkerk Hoorn. Toegang gratis. Meer informatie bij Kees de Greeuw, 0229-236082.

bron: www.hoorngids.nl

In de rubriek Oud Hoorn links hebben we in de rubriek Bouwkunde een ereplaats ingeruimd voor Bouwmeester Bleijs. "Nergens in Nederland zijn er in één stad zoveel bouwwerken van Bleijs te vinden als in Hoorn. Echt vreemd is dat niet, gezien het feit dat hij hier geboren en getogen is en zijn praktijk begon. Bleijs heeft hierdoor een behoorlijk stempel gedrukt op het stadsbeeld mede ook door de Cyriacuskerk." Dit lezen we op de site http://www.archimon.nl/architects/acbleys.html

Adrianus Cyriacus Bleijs werd op 29 maart 1842 geboren te Hoorn en overleed te Kerkdriel op 12 januari 1912. Hij werd opgeleid tot architect aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen en was korte tijd leerling van architect P.J.H. Cuypers. In deze tijd waren de neostijlen erg populair, een architectuur waarin wordt teruggegrepen op de oude architectuur van de gotiek, de renaissance en de barok en was vooral de neorenaissance erg populair. In tegenstelling tot zijn tijdgenoten heeft Bleijs verschillende stijlvormen en vooral de niet gangbare toegepast. Een zeldzaam voorbeeld van neobarok in Amsterdam is de Sint-Nicolaaskerk (1884 - 1887) aan de Prins Hendrikkade. Bleijs dacht soms monumentaal. In 1864 was zijn opleiding voltooid en vestigde hij een atelier in Hoorn. Hij wees het automatisme van het gebruiken van de neogotiek als uitdrukkingsvorm voor kerkgebouwen af. Hij gebruikte enkele malen de neoromaanse stijl voor kerken. Van de Sint Cyriacuskerk te Hoorn doet de plattegrond aan de barok denken en zijn in de details ook Romaanse, oosterse en (Hollandse) renaissance elementen terug te vinden. Het toepassen van een koepel hield verband met Bleijs' voorliefde voor het monumentale. Bleijs was een weinig plooibaar man, een schepper, die vaak ruzie had met zijn opdrachtgevers.De jaren 1870 tot en met 1890 zijn waarschijnlijk zijn productiefste jaren geweest. In Amsterdam en Hoorn zijn veel door hem ontworpen gebouwen te vinden, die vaak ook op de monumentenlijst staan. Maar ook elders in Noord- en Zuid-Holland zijn nog vele werken van zijn hand te vinden. In 1903 heeft hij zijn praktijk opgegeven en werd ambtenaar in Den Bosch, een functie die hij slechts enkele jaren heeft bekleed."

Zie op deze site monumentale verrassing in Schermerpanden (27-12-2011)

en Ridderikhofpanden in ere hersteld (14-1-2003)

en Kerkhofkapel opnieuw in gebruik (1-12-2002)

 

Activiteiten overzicht